👈 فروشگاه فایل 👉

تجزیه تحلیل، پیچیدگیهای صنعت تجارت الكترونیك

ارتباط با ما

... دانلود ...

تجزیه تحلیل، پیچیدگیهای صنعتِ تجارت الكترونیك

مقدمه:

قبلا مشاهده كردیم كه چگونه تكنولوژیهای تجارت الكترونیك، اساس اقتصادی برخی تجارتها را تغییر می‌دهد. در این فصل جزئیات بیشتری را در مورد اینكه چگونه این پیچیدگیهای صنعتی، ساختارهای اقتصادی صنعت را تغییر می‌دهد بیان خواهیم كرد.

در ابتدا، دو اثری را كه گهگاهی با تكنولوژیهای اطلاعاتی قبلی مورد ملاحضه قرار گرفته، بررسی می‌كنیم: تغییر توازن قدرت در یك صنعت و هماهنگی بهتر فعالیتها، درون و مابین شركتها. سپس، سه اثر دیگری كه مستقیماً روی حلقه‌های ارزش (value chins) صنعت كه برتری زیادی به عنوان نتیجة تغییرات مهم در علم اقتصادِ تجارتی كه بوسیلة اینترنت آورده شده است، دارد را بررسی می‌كنیم.

این سه اثر عبارتند از: عدم مداخله، عدم یكپارچگی و تقارب دیجیتال حلقه‌های ارزش. گرچه این اثرات قبلاً مشاهده شد، اما آنها به عنوان نتیجة فوائد ویژه‌ای كه بوسیلة شبكة جهانی به ارمغان آورده شده، پر اهمیت‌تر شده‌اند.

تغییر قدرت صنعت

یكی از بهترین چهارچوب‌های شناخته شده برای تجزیه تحلیل صنعت، 5 مدل مؤثر porter می‌باشد. پورتر 5 ابزار كلیدی كه قابلیت سودآوری در یك صنعت را تعیین می‌كند، مشخص نمود. (شكل 1-6)

تهدید وارد شوندگان جدید در عرضة بازار

تهدید محصول یا خدمت جانشین

قدرت معامله خریداران

قدرت معامله عرضه كنندگان

مسابقة رقابتی مابین شركتهای موجود در صنعت.

قدرت معامله عرضه کنندگان

قدرت معامله خریداران

(شكل 1-6)

تهدید داوطلبان ورود جدید:

تهدید داوطلبان ورود جدید شرح می‌دهد كه چگونه یك شركت جدید یا یك شركت با صنعتی متفاوت می‌تواند به سادگی در یك صنعت خاص وارد وارد شود. موانع ورود به یك بازار خاص عبارتند از: احتیاج به سرمایه، دانش و مهارت. برای مثال در صنعت خودروسازی، موانع ورود عبارتند از: لزوم طراحی و بهبود مدل جدید، ساختن كارخانه مونتاژ خودرو، بستن تعداد زیادی قرارداد با تأمین كنندگان قطعات و ایجاد شبكة فروش. صنعت ورود به صنعت نرم افزار بر خلاف صنعت قبلی كه بدان اشاره گردید سهولت آن است، هم چنانكه این احتیاج كمتری به سرمایه‌گذاری در جهت توسعه محصول یا تجهیزات تولیدی در مقیاس بالا دارد.

سیستمهای IT هم چنین می‌توانند مانعی برای ورود ایجاد كنند.

برای مثال، برخی از خطوط هوائی در گذشته با سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی كه در سیستمهای رِزِرو كامپیوتری انجام دادند، موانع مهمی در ورود به سرمایه‌گذاری، برای واردشوندگان جدید می‌تواند بسیار مشكل باشد. با این وجود یكی از خصوصیات اینترنت آن است كه به داوطلبان جدید برای ورود به بازارهای موجود اجازة ورود می‌دهد، بدون آنكه احتیاج باشد با سرمایه‌گذاری عظیم سازمانی افراد حاضر در آنجا برابری یا رقابت كنند. بنابراین احتمالاً رقابت تازه واردین جدید در بسیاری صنایع افزایش می‌یابد. برای مثال اینترنت به فروشندگان اینترنتی كتاب نظیر Amazon.com اجازه می‌دهد كه با كتابفروشیهای سنتی رقابت كند، بدن آنكه احتیاج به سرمایه‌گذاری در یك سری كتابفروشی در خیابانهای بزرگ باشد.

تهدید جانشینی:

در برخی قسمتها، تجارت الكترونیك ماهیت مرغوبیت محصول را تغییر داده كه این به عنوان یك محصول جانشین طبقه‌بندی می‌شود. جانشینی در جائی به عنوان تهدید برای افراد حاضر در آن بازار مطرح می‌شود كه محصول جدیدی به بازار عرضه می‌شود. با خصوصیاتی عیناً همانند سرویس یا محصول موجود. مثال كلاسیك این مورد می‌تواند، جانشین كالسكه‌های اسبی با ماشینهای موتوردار یا جای‌گزینی قسمتهای مكانیكی ماشینها با كامپیوتر باشد. برای رهائی از این مشكل، دست‌اندركاران موجود می‌بایست محصولات تولیدی خود را به روز نگه داشته یا اینكه خود دست‌اندركار اصلی در تأمین محصولات جای‌گزین شوند.

همان طوری كه در فصل قبل ملاحضه گردید، بسیاری از محصولات یا خدمات جدید به وجود آمده‌اند تا بتوانند تا قسمتی، اگر نه به طور كامل، جایگزین چیزهای موجود شوند، برای مثال موسیقی آن‌لاین یا پست الكترونیك.

قدرت معاملة خریداران:

سومین عامل مهم كه احتیاج به توجه دارد، قدرت خریداران می‌باشد. جائی كه مقدار عرضه، نسبت به تقاضا زیادتر است یا جائی كه خریداران نسبت به عرضه كنندگان كمترند، خریداران ممكن است در موقعیت معاملة قویتری نسبت به فروشندگان باشند. قدرت معامله خریداران، همچنان كه اینترنت انتخاب عرضه كنندگان بالقوه را افزایش می‌دهد و اطلاعات بیشتری را در اختیار آنها قرار می‌دهد، ممكن است افزایش یابد. به بیان دیگر، اینترنت هم چنین می‌تواند به شركتهای صنعتی اجازه دهد خریدارن با پتانسیل بیشتر را شناسائی كرده و به موجب آن، قدرت خریداران را كاهش دهد. نتیجه به اینكه كدام عامل قویتر است بستگی خواهد داشت.

معاملة قدرت عرضه كنندگان:

عرضه كنندگان، در صنعت در همان موقعیتی نسبت به كارخانجات هستند كه كارخانجات نسبت به خریدارانشان دارند. بنابراین اینترنت می‌تواند تأثیرات مشابهی همانند آنچه در بالا شرح داده شد داشته باشد با وجود این افزایش یا كاهش قدرت ایشان، به چگونگی بكارگیری از تكنولوژی بستگی دارد.

مسابقة رقابتی مابین دست‌اندركاران موجود:

آخرین نیرو یا عامل، رقابت مابین دست‌اندركاران موجود در بازار می‌باشد. این عامل احتمالاً رو به افزایش است همچنان كه تجارت الكترونیك به طور عموم، كارائی خود را در صنعت زیاد، تولید را كم، هزینه‌معامله را كاهش داده و كارائی و زنجیرة عرضه را افزایش می‌دهد.

افزایش قدرت مشتریان:

انگلیسی‌ها معمولاً تمایلی كه از خدمات نامطلوب شكایت كنند، اما این ممكن است بوسیلة پایگاههای اینترنتی جدیدی كه به مردم این امكان را می‌دهد. در مورد سرویسهائی كه از شركتها یا دیگر سازمانها دریافت نموده‌اند شكایت كنند، تغییر كند. برای مثال یك شركت آلمانی به نام Dooyoo.deیك نسخة UK از پایگاههای آنها (شركتها و سازمانها) تهیه كرد، كه به افراد اجازه می‌دهد در خانة خود، امتیازِ خدمات و محصولات آنها را مورد بازبینی قرار داده و برای این مشاركت خود جایزه بگیرند. منتقدین در Dooyoo.uk بازای نوشتن هر عقیده‌ای 250 dooyoo miles می‌گیرند، در صورتی كه شخص دیگری نظر شما را بخواند 50 mile و 10 mile زمانی كه شما نظرات دیگران را مورد ارزیابی قرار دهید به شما تعلق قرار خواهد گرفت. هر 1000 dooyoo mile ارزشی به اندازة 1 پوند دارد كه قابلیت تبدیل به پول نقد یا اسناد یا اهدا كردن به یك مؤسسه‌ی خیریه را دارد. منتقدین تراز اول با قرار داده شدن در یك Hall of Fame (مكانی كه شهرت شخص افزایش می‌یابد) مورد تشویق قرار می گیرند.

تجزیه تحلیل سیستم ارزش:

دومین مدل از مدلهای پورتر كه به طور گسترده برای تجزیه تحلیل صنایع استفاده می‌شود، زنجیرة ارزش است. مدل پورتر، ماهیتاً با كاهش هزینه و افزودن ارزش افزودة فعالیتهای درونی شركتها سر و كار دارد. تجارت الكترونیك می‌تواند در این هدف، در تمام فعالیتهای زنجیرة ارزش كمك رسان باشد.

سه فعالیت اصلی یك فرایند تولید عبارتند از:

تداركات درونی: دریافت اقلام، انبار كردن و در اختیار قرار دادن آنها برای فرایند عملیات به مقدار مورد نیاز.

اقدام عملی: فرایند تولید

تداركات بیرونی: تحویل محصولات نهائی كارخانه، انبار كردن و توزیع آنها بین مشتریان

پورتر به این فعالیتهای پایة اصلی، دو فعالیت اصلی دیگر را نیز اضافه كرده است:

بازاریابی و فروش: پیدا كردن احتیاجاتِ مشتریان بالقوه و آگاه كردن آنها از محصولات و خدماتی كه می‌توان به آنها ارائه داد.

سرویس (یا خدمات بهد از فروش): هر گونه نیازی برای نصب یا توصیه‌های قبل از تحویل محصول و خدمات پس از فروش، و خدمات بعد از آن كه معامله صورت گرفت.

برای پشتیبانی این عوامل اصلی، می‌بایست شركتی پایه گذاری كرد كه تعدادی از فعالیتهای پشتیبانی را انجام دهد. پورتر این فعالیتها را به قرار زیر طبقه‌بندی كرده است:

تداركات: اقدام جهت یافتن عرضه كنندگان مواد مورد نیاز عملیاتی كه وارد سازمان می‌شوند. تداركات در مواردی مانند گفتگو در مورد كیفیت كالاهای عرضه شده با قیمتی قابل قبول و هم چنین تحویل با اطمینان كالا، مسؤل می‌باشد.

توسعة تكنولوژی: سازمان نیازمند آن است كه فرایندهای تولیدی خود را ارتقاء دهد، كارمندان را آموزش داده و با مدیریت نوآوریها این اطمینان را بدست آورد كه محصولاتش و رتبة كل كالاها و خدماتش، قابل رقابت باقی می‌مانند.

مدیریت منابع انسانی: استخدام، آموزش و مدیریت پرسنلی افرادی كه برای سازمان كار می‌كنن.

زیربنای شركت: مدیریت كلی شركت، شامل طرح ریزی و حسابداری.

همان طوری كه در فصل قبل مشاهده شد، تجارت الكترونیك می‌تواند كارائی تمام مراحل زنجیرة ارزش را بهبود بخشد. برای مثال در تداركات، لُجستیك، عملیات و غیره. بنابراین این حتی می‌تواند تأثیرات مهم خارجی بیشتری روی زنجیرة ارزش داشته باشد. زنجیرة ارزش در یك شركت، در یك ًسیستم ارزشً می‌تواند زنجیره‌های ارزش شركتهای دیگر را نیز بسط دهد. مزیت كلی رقابت یك سازمان، تنها به كارائی سازمان و كیفیت محصولاتش بستگی ندارد بلكه به تأمین كنندگان و شركایش، فروشندگان عمده و خریداران نیز وابسته است. تجارت الكترونیك می‌تواند روی ارتباطاتی كه ممكن است شركت با این سازمانها داشته باشد نظیر پیوستن به شبكة اطلاعات به اشتراك گذاشته شده، تأثیر بگذارد و هم چنین تأثیری مستقیم روی زنجیره‌های ارزش این سازمانها دارد.

مدل 3D:

تجارت الكترونیك، سه اثر مهم روی سیستم ارزش می‌گذارد كه برای راحتی می‌توان آنها را به نام 3D به خاطر سپرد.

اولاً، همان گونه كه از فصل 3 نشان داده شد، در بسیاری بازارها، واسطه‌ها یا دلالان حذف شدند یا به اصطلاح واسطه‌زدائی شد. دوم آنكه شركتها در بسیاری صنایع به دنبال ادغام در یكدیگرند، یا اساساً تجمع زدائی صورت گیرد.

و آخر اینكه، همان گونه كه در فصل 1 مطرح شد، تقارب یا نزدیكی دیجیتال، موانع بین بسیاری از صنایعی را كه در حال پایه ریزی تجارت الكترونیك بودند. شكست، از آن جمله می‌توان به ارتباطات تلفنی، كامپیوتری و الكترونیكی اشاره كرد.

واسطه زدائی / واسطه‌ گری مجدد:

اولین اثر روی سیستم ارزش، از تغییرات در اقتصاد زنجیرة عرضه ناشی می‌شود. در بسیاری از صنایع، این مسئله بسیار عادی است كه تولیدكنندگان و عرضه‌كنندگان كالاهای خود را بین واسطه‌ها یا دلالان توزیع كنند. دلایل بسیاری برای گرایش به سمت دلالان وجود دارد ولی معمولی‌ترین دلایل عبارتند از:

كمبود منابع مالی برای در دست گرفتن مستقیم بازار.

فروش ناكافی كه باعث می‌شود فروشنده به سمت راههای مفیدتر سوق داده شود.

اطلاعات و تماسهائی كه دلالان ایجاد می‌كنند.

تجاربی كه دلالان دارند.

👇محصولات تصادفی👇

فرم برنامه عملیاتی دانلود پرسشنامه خوش بینی- بدبینی نحوه ی شیرین وجذاب کردن درس ریاضی پایه دوم ابتدایی برای دانش آموزان پاورپوینت مطالعات مجتمع مسکونی نمونه خارجی دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق پذیرش مسئولیت دولت در جبران خسارت